Як ставляться до України на Близькому Сході та в Північній Африці?
Про ставлення регіону MENA до України існує чимало упереджень і стереотипів. Багато з них сформувалися після початку повномасштабного вторгнення, коли частина арабомовних країн зайняла нейтральну позицію замість того, щоб однозначно засудити російську агресію. Утім, приводів уважати, що арабський світ переважно вороже налаштований щодо України, немає. Про це свідчать результати досліджень, проведених BRAND UKRAINE.
Для країн MENA розвиток економіки — це один із найважливіших національних інтересів, що відіграє визначальну роль у формуванні зовнішньої політики. Обираючи нейтральність, їхні лідери прагнуть не лише не втратити важливих торговельних партнерів, але й не потрапити під санкції.
Для країн MENA розвиток економіки — це один із найважливіших національних інтересів, що відіграє визначальну роль у формуванні зовнішньої політики. Обираючи нейтральність, їхні лідери прагнуть не лише не втратити важливих торговельних партнерів, але й не потрапити під санкції.
Водночас опитування Zinc Network для МЗС України від вересня 2023 року продемонструвало, що 45% населення Єгипту та 36% населення ОАЕ підтримують Україну у війні проти Росії. Ще 30% і 40% респондентів заявили про свою нейтральну позицію. Ймовірно, схожа ситуація й у інших країнах регіону. За словами Максима Субха, спеціального представника України з питань Близького Сходу та Африки, “Україну ніхто не вважає ворогом на Близькому Сході чи в Північній Африці”. Усупереч культурним відмінностям, нас “шанують і люблять”.
Для багатьох у регіоні MENA повномасштабне російське вторгнення вперше відкрило Україну на мапі світу. За даними авторитетного індексу м’якої сили від Brand Finance, у 2023 році обізнаність про нас у арабському світі зросла на понад 35% порівняно з 2021. Найбільші сплески пошукової активності, як правило, викликають успіхи ЗСУ на фронті та футбольні матчі.
Попри значну медійну присутність Росії в регіоні (у країнах MENA функціонують потужні кремлівські медіа Sputnik і Russia Today арабською мовою), місцеві ЗМІ не переповнені дезінформацією про Україну. Дослідження провідних арабомовних медіа на предмет поширення російської пропаганди виявили, що лише 1% статей, опублікованих з червня по листопад 2023 року, містив дезінформаційні наративи про Україну. Водночас частка голосу українських і російських офіційних спікерів у новинах склала 41% і 59% відповідно, що типово і для європейських медіа.
Найпоширенішими дезінформаційними наративами про нас у регіоні стали нібито систематичне вчинення Україною терористичних актів (24% новин, що містили дезінформацію), причетність України та союзників до підриву Каховської ГЕС (19%) і відповідальність країн, що надають військову допомогу Україні, за затягування й ескалацію війни (17%).
Глибоко вкорінена антизахідна філософія та власний досвід війн і збройних конфліктів впливають на уявлення країн MENA про Україну в контексті повномасштабного російського вторгнення. Понад 20% населення регіону звинувачують у війні НАТО, ще 13% — президента США Джо Байдена. Водночас 16% покладають відповідальність на Росію, а 42% не мають чіткої позиції. Про це йдеться в результатах опитування Arab News YouGov “Russia-Ukraine: Where do Arabs stand?”, опублікованих у травні 2022 року.
Найменше впливають на формування позитивної думки про Україну новини про російські атаки на об’єкти цивільної інфраструктури та зображення Росії як загрози для інших країн.
“Роль жертви не працює, адже країни регіону на боці сильних,” — зазначає Марія Липяцька, голова BRAND UKRAINE. “Власний трагічний досвід війн і збройних конфліктів в регіоні суттєво впливає на рівень емпатії, коли йдеться про руйнування та смерті в інших країнах. Населенню регіону резонують тези про те, що українці борються за незалежність, демократичне майбутнє та добробут своїх родин. Їм також відгукуються меседжі про екзистенційний характер війни (“наша держава має право на існування”) та порушення прав дітей”.
Україна цікава регіону MENA і як партнер у різних галузях. Найбільш перспективними напрямами співпраці експерти вважають агропромисловість і продовольчу безпеку, IT і військові технології.
Дослідження BRAND UKRAINE було презентовано 25 квітня в Києві в межах заходу “Як сприймають Україну в регіоні Близького Сходу та Північної Африки?”. В його основу лягли результати медійних і соціологічних досліджень і експертні інтерв’ю. Після презентації дослідження відбулася панельна дискусія за участі Марини Дадінової, заступниці голови та керівниці програмного напряму BRAND UKRAINE, Ігоря Семиволоса, директора Центру близькосхідних досліджень, Омара Ашура, професора безпеки та військових досліджень і голови-засновника програми Критичних безпекових досліджень в Інституті післядипломної освіти Дохи, та Віталія Федяніна, речника посольства України в ОАЕ. Партнером події став Дім громадянського суспільства — цілісна екосистема ІСАР Єднання, що підтримує організації громадянського суспільства.